Digitale Enheder
Anvendelse af digitale enheder med fokus på kvalitet i undervisningen
Børn skal have en tryg skolegang
Mobning er svært at håndtere for den, der bliver ramt af det - derfor tages mobning altid alvorligt. I situationer, hvor der er mobning involveret, er der brug for ekstra og omgående hjælp.
Ifølge den norske specialist på området, professor i psykologi Dan Olweus, defineres mobning på følgende måde ”En person er mobbet eller plaget, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer”.
Helle Rabøl Hansen, Antimobbe konsulent fra ”Projekt Mobbeland”, har følgende definition ”Mobning er gruppens systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person på et sted, hvor denne person er tvunget til at være”.
Det er ikke mobning, når man af og til føler sig drillet. Det er heller ikke mobning, hvis man en dag har haft en konflikt med en anden elev eller er blevet verbalt eller fysisk generet. Det er situationer, der uundgåeligt vil opstå af og til.
En tryg skolegang skabes bl.a. ved, at børnene får redskaber til at kunne håndtere de konflikter de havner i. Det betyder ikke, at stenen fjernes fra barnets vej.
Hvor der er flere personer indblandet, kan konflikter opstå. Det er ikke negativt i sig selv, og konflikter kan være med til at modne børnene, lære dem at sige fra, give dem perspektiver og gøre dem i stand til at begå sig i verden. Det er vigtigt at lære, at kunne sætte ord på, lytte aktivt til og aflæse mimik og kropssprog for at kunne løse konflikter.
Herunder kan du læse mere om, hvordan vi forebygger og håndterer mobning.
Undervisningsdifferentiering indgår som et naturligt element på samtlige klassetrin. Til de elever, som har særlige forudsætninger, tilbydes talentudvikling.